söndag, juli 10, 2011

Lite sent kanske.. men skärgårdstrafiken...

Tillbaka till skrivandet.

Idag vill jag bara ge min syn på virvelvinden som har farit över befälen på skärgårdsfärjorna. Jag måste inleda med att säga att jag är mycket upprörd.

Deras avtal i korthet diskuteras fram med jämna mellanrum, och landskapet ansöker med jämna mellanrum om dispenser för att de anställda ska få jobba övertid. De anställda är införstådda i hur läget är och jobbar snällt därefter. Helt plötsligt får landskapsregeringen för sig att det är för dyrt och mer eller mindre hotar sin personal att de ska bryta mot sina avtal, annars kan det leda till sparken.

VADÅ?! Här har de anställda följt sina avtal prickfritt och kört våra färjor dag och natt utan några incidenter. Är detta tacken de ska få? Vad är det för personalpolitik från landskapet? Vi ska inte glömma att de navigerar kanske i världens svåraste vatten, vår skärgård. När en färja, speciellt när det handlar om passagerartrafik, kör i mera svårnavigerade vatten så finns det bestämmelser som varken jag eller landskapsregeringen kan göra någonting åt, och det finns dessutom anledningar till varför de bestämmelserna finns. Återigen speciellt när det handlar om passagerartrafik!

Det finns två alternativ för att få bort övertidstimmarna:
1. Göra om det till skiftesjobb, dvs. att man byter besättning under dagen.
2. Har dubbelbesättning om bord.

Med andra ord behövs det en större besättning för att få ner övertiden. Sparar vi någonting på det? Nej, inte en cent. Det kostar ännu mera.

Det som gör mig ännu olyckligare är hur media och folket ställer sig på landskapsregeringens sida, när det i själva verket har skötts på ett fruktansvärt dåligt sätt. Vad är detta för personalpolitik?

Visst kan jag hålla med om att skärgårdstrafiken kostar en hel del, men vill man ha en sådan turlista som man har idag så finns det inte flera alternativ. Vill man korta ner arbetsdagen genom att ta bort turer skadar det sen igen de redan skadade skärgårdskommunerna.

Ville bara meddela för er att hela ärendet skötts på ett fruktansvärt vis och jag vill inte en gång till höra någon berömma landskapets arbete i den här frågan - för det tyder bara på okunskap.

Man behandlar inte sina anställda på det här viset!

Kent Eriksson

11 kommentarer:

  1. Man kan ju börja med att dra ner deras löner. Dom är ju fan några av Ålands bäst betalda, övertid bortsett!

    Så, mera anställda och nerskurna löner till någonting resonligt iaf.

    SvaraRadera
  2. Så kan det vara, men då är det ju det som de rimligtvis borde syssla med och inte försöka kring gå lagar och dylikt. Dessutom är det ju inte de anställda som har bestämt lönen, utan det är vårt kära landskap.

    Utan övertiden är deras grundlön inte mycket att hänga i julgranen med tanke på hur länge befälet studerat och praktiserat för att få sin behörighet.

    Saken i sig att försöka se över kostnaderna stöder jag till fullo, men sättet man har gjort det på är orättvist mot de anställda som inte har gjort någonting fel. Och som sagt, det finns tydliga sjölagar som ska följas. Allt annat är fel.

    SvaraRadera
  3. De som bestämt lönen är ju inte bara landskapet, det är ju också de anställda i form av facket. Fackets mål är att värna om arbetstagarnas utsikter, så ödmjukheten är stundtals svår att finna när det handlar om löneavtalsförhandlingar.

    Däremot har LR denna gång skött frågan mycket besynnerligt som du skrev. Så jag skulle säga att det var bådas fel, egentligen.

    SvaraRadera
  4. Visst är det som du säger, men faktum är fortfarande att LR har godkänt lönerna tidigare och dessutom varje år ansökt om dispens för deras arbetstider. Om det är så att de inte är nöjda så får de väl börja förhandla på nytt? Inte syssla med den där skrämseltaktiken som trafikministern gjorde.

    Bådas fel? Möjligtvis att facket var lite väl drastiska men de som blir lidande i det här är ju befälen som får ta hur mycket skit som helst fast dom inte har gjort någonting fel. Och dessutom kan man höra folk på stan som också dom pratar om "dom där jävla befälhavarna....". Orättvisa är vad jag kallar det. Sku gärna vilja veta hur folk skulle reagera om alla arbetsgivare börjar köra samma politik som LR...

    SvaraRadera
  5. Man kan inte ändra beslut som redan är tagna.Men man kan skapa nya lönesättningar för nyanställda och på det viset ändra till det sämre elakt nog.

    SvaraRadera
  6. Visst är det så, som man bäddar får man ligga men hur man än bäddat får man inte bryta mot lagen. Inte ens den allsmäktige LR.

    SvaraRadera
  7. Helt rätt skrivet, skall färjorna trafikera med den turtäthet som finns idag kommer det alltid att kosta, vare sig det är landskapet eller privata entreprenörer som driver trafiken. Det kostar att ha folk på arbete på kvällar/nätter/helger. Det gäller alla branscher, förutom egenföretagarna då förståss... Men tyvärr är det många som inte tänker så långt, se bara som Anonym uttrycker, "Man kan ju börja med att dra ner deras löner. Dom är ju fan några av Ålands bäst betalda, övertid bortsett!". Jag är helt säker att ingen inom landskapets personal har en sämre lön än befälet på färjorna, om man bortser från övertiden och jämför utbildning. Motbevisa mig gärna! Om färjorna skulle trafikera måndag - fredag mellan kl. 0800 - 1700 skulle det räcka med endast en besättning och ingen övertidsersättning skulle förekomma. Så enkelt är det faktiskt!

    SvaraRadera
  8. Att anställda har haft betalt upp till 23h/dygn betyder kort och gott att de fått betalt (övertid, dessutom) för att sova. Det är inte något jag är beredd att betala för.

    SvaraRadera
  9. Faktum kvarstår att en befälhavare ombord på en båt har ansvar så fort någonting händer, även när båten inte kör.

    Ska man börja med samma system inom sjukvården också, att man har en ansvarig läkare som får betalt 8 timmar och sedan har man ikke-kompetent personal resterande timmarna men fortfarande samma läkare som är ansvarig då olyckan är framme? Det är ju precis samma sak om det händer någonting ombord på ett fartyg, befälhavarens ansvar.

    Det lustiga dessutom är att en befälhavares grundlön på våra skärgårdsfärjor är inte mycket högre än en vajerfärjsförares grundlön. Skillnaden är att en vajerfärjsförare får sin behörighet genom att fylla i ett prov som tar ca. 20 minuter (har nämligen gjort det), medan en befälhavare har utbildat sig och praktiserat ca. 12-13 år för att få sin behörighet. Skall det inte vara skillnader i lönen då?

    Skulle det vara fråga om att de endast skulle få ut sin grundlön så är det ju absolut ingen som skulle jobba ombord på färjorna. Ett tyngre ansvar måste generera en högre lön - allt annat är mycket underligt.

    SvaraRadera
  10. Först och främst; exempelt med läkarna haltar betänkligt - det är enorm skillnad på jourlön och övertidsersättning.
    Vad man kallar de olika delarna av lönen är oväsentligt, det intressanta är hur mycket som skattebetalarna tvingas punga ut med. I fallet med befälhavarnas löner är min uppfattning klar, det är inget annat än orimligt att tvinga alla från entreprenörer till sjuksköterskor att betala den här typen av ersättningar.

    Att ett tyngre ansvar skall generera en högre lön är för övrigt självklart.

    SvaraRadera
  11. De ska få ersättning för de jobb de gör förstås, precis som alla andra. Men om man på riktigt tycker att befälhavarna har orimligt hög lön så blir deras lön ändå sämre än befälhavare ombord på andra typer av fartyg.

    Hur det är och hur det bör vara kan man diskutera hur mycket man vill, men min poäng är fortfarande att man inte kan behandla sina anställda på det här viset som LR har gjort. Det är poängen.

    Men visst kan man jobba för att sänka lönerna väsentligt så att ingen vill jobba ombord på färjorna. Resultatet av det blir i sin tur att de som inte får jobb någon annanstans jobbar på skärgårdsfärjorna. En samlingsplats för de som inte är så duktiga inom branschen. Jag trodde man vill ha så bra personal som möjligt till arbetsplatserna, men om det inte spelar någon roll...

    Hur skall man gå till väga för att få ner övertiden då?

    LR tyckte att maskinmästaren inte får jobba mera än 10 timmar per dygn. Fråga vilken befälhavare som helst och du får svaret att ingen skulle köra en färja med ett obemannat maskinrum.

    Det är klart att man ska försöka hålla ner kostnaderna inom offentliga sektorn så långt som möjligt men frågan är bara hur. Om du har ett bra förslag så vill jag gärna höra det, men fortfarande bör lagar och förordningar följas.

    SvaraRadera