måndag, januari 17, 2011

16-års rösträtt

Efter lagtingets ungdomsdebatt, då Ålands alla gymnasialskolor var inbjudna har det skrivits en del insändare angående huruvida rösträtten i kommunal- och lagtingsval skulle sänkas till 16 år istället som det är nu med 18-års åldersgräns.

Jag tycker att tanken i sig är god, att ungdomar tidigare får mera ansvar och framför allt möjlighet att engagera sig i politiken, men precis som med allt annat gott uppstår det förstås även här ett problem. Om man har rätt att rösta borde man ju rimligtvis även ha rätt att kandidera. Där ställer jag mig faktiskt tveksam till att en omyndig person skulle få kandidera. Alltså, jag tycker det är lite dubbelmoral om en människa som inte har full bestämmande rätt över sig själv ska kunna hamna i en sådan situation där man kan bestämma om andra människors liv.

Att ungdomar ska få engagera sig politiskt tycker jag är viktigt, för vad är väl framtiden om inte de unga i samhället? Därför anser jag att det i varje kommun borde finnas ett ungdomsråd som rent av skulle kunna ha vissa ansvarsområden och fungera precis som vilken kommunfullmäktige som helst. Frågan är väl dessvärre om det finns tillräckligt underlag i kommunerna för att få till stånd en sådan verksamhet.

Missförstå mig rätt, jag tycker att 16-års rösträtt i kommunalval vore en riktigt bra testgrej som sedan skulle kunna tillämpas i lagtingsval om det visar sig ha en positiv effekt i kommunerna. För att kandidera anser jag dock att det krävs att man är myndig. Min motivering till varför man ska kunna rösta men inte kandidera är helt enkelt den att ungdomar då skulle kunna ge sin åsikt på hur saker ska bestämmas, dvs. att påverka indirekt, genom att rösta på en kandidat som passar en själv, men som jag tidigare nämnde anser jag att en omyndig person inte ska kunna direkt påverka andra människors liv på det sätt man skulle kunna om man blev invald.

Absolut är jag för 16-års RÖSTRÄTT i kommunalval!

Kent Eriksson

8 kommentarer:

  1. Som det mesta andra i denna väg tycker jag detta är ett populistiskt förslag. På vilket sätt skiljer sig rösträtt från tex rätten att köra bil, köpa sprit och välja religiös tillhörighet?

    Ungdomsråd vore en riktigt god idé och till och med kunde rådet ha en stark status inom kommunens beslutsfattning, där är jag med! Men då du förklarat min första fråga kan jag återkomma till vettigheten i att ge omyndiga rösträtt!

    Med bästa hälsningar.
    Senior Du!

    SvaraRadera
  2. Visst kan man kanske tycka det, men jag tycker att ungdomar överlag utgör en väldigt stor målgrupp som inte har riktigt samma möjlighet att påverka sin tillvaro som t.ex. "vuxna" människor har.
    Iom. rösträtten så kan en ungdom indirekt påverka genom att rösta in någon som passar den själv - och då har heller ungdomen inget direkt ansvar för vad som sker i beslutfattningsorganen, men man är ändå delaktig.

    Skulle 16åringar få rösträtt så skulle även politiker inse hur stor grupp det är och då även ta seriösare på ärenden som påverkar de yngre i synnerhet. Politiker skulle alltså, om möjligt, bli ännu mer populistiska men då förhoppningsvis till fördel för ungdomar. Politiker skulle även då jobba mera för att engagera ungdomar och ungdomspolitiken... Då kanske dessa ungdomsråd även skulle vara något som politiker på riktigt vill ha!

    Just gällande spriten så kan man göra en ganska passande liknelse. En myndig person som är yngre än 20 år får inte köpa starksprit i flaska, men man får ändå dricka det på krogen. Det tycker jag att är helt rätt - lika rätt som jag tycker att det skulle vara om man som 16 åring inte får kandidera men ändå rösta när dom tillfällena ges.

    Ser framemot din replik!

    SvaraRadera
  3. Nå jo!

    Jag tror nog att både politiker och andra begriper hur stor grupp i samhället 16-17 åringar är. Dessutom har alla själv varit i den gruppen under ett skede av sina liv.

    Varför tror du man inte ger rösträtt till den gruppen, trots att alla varit där? Varför gör inte de äldre politikerna så som 16-17 åringar vill? Eller gör de? Vet 16-17 åringar hur de vill att saker ska vara? JO, jag vet att de vet, men kommer de att vara av samma åsikt då de blir 19-20 eller 25-30? Är svaret nej tror jag vi även har löst varför de ej ska rösta. Då kan vi likväl låta 14 åringar göra det. De är ju också en stor grupp. För att inte tala om alla 7 åringar. Garanterat skulle man få röster av 7 åringar om man lovar dem rätt saker. och de är ju många!!!
    Hur ofta säger inte folk att de hade handlat annorlunda i unga år om de vetat det de vet i dag. Framför allt vet man som äldre att man inte vet ens hälften av det man trodde sig veta i ungdomen. Ska man då in i beslutande organ genom att lova kortsiktiga populistiska grejer och bli pop i en stor målgrupp? Bygger man ett varaktigt samhälle på populism? VA?!

    Däremot är jag fortfarande för dina tankar om ungdomsråd. De kunde vara en slags rådgivande nämnd inom kommunerna (och varför inte även landskapet) och ha yttranderätt i samtliga frågor (OBS! Inte bara sk ungdomsfrågor eftersom det vore att leka bara med sådana leksaker man tycker är kul!) samt ha rätt att framlägga motioner! Där är jag med!!! På så sätt hör man även de unga och arga. De tvingas dock inte ta ansvar, utan de får vara just unga och arga och kan sedan kasta sig huvudstupa in i elden då de uppnår myndig ålder! Då är de oftast mycket mindre arga...

    SvaraRadera
  4. Jag anser ändå att 16åringar är gamla nog att få ge sin röst. De har just genomgått sin skolplikt och borde vara tillräckligt utbildad för att klara sig i livet, även om väldigt många väljer att fortsätta studera.

    Okej. Jag anser väl att det i själva verket inte är så stora skillnader på 16 åringar och 18 åringar heller. Nog får man röster från 18åringar också om man lovar dem rätt saker, samma med äldre människor. Med andra ord skulle man ju lika bra kunna höja röståldern till 25?
    Men på riktigt, om vi kallar det samhället vi lever i demokratiskt tycker jag att så stor del av samhället som möjligt bör få ha en åsikt och uttrycka sin åsikt i hur samhället ska vara. Att jag tycker att 16års rösträtt är okej grundar jag helt enkelt på det att jag anser att 16åringar är tillräckligt mogna att ha åsikter.

    Detta gäller som tidigare nämnt kommunalval, och det för då kan ungdomarna börja intressera sig för sin närmiljö och helt plötsligt märker dom att dom faktiskt kan påverka, vilket kan resultera i ett intresse för politik. Vad skulle väl vara bättre än det?

    Gällande populism, så tror jag att det är någonting som vi aldrig kommer komma ifrån. Varje år är det någon riktig röstmagnet - senast var det Gunnar Jansson som drog över tusen röster för att han ansåg att man inte skulle behöva betala för MISE. Hur gick det med det? Då kan man lika bra lova godis åt någon 7 åring istället.......

    SvaraRadera
  5. Okej kör!

    Få mig att rösta på dig! Vad lovar du mig? Vad lovar du 9e klassisterna i KHS? Blir det skilda saker?

    Liten test bara.. Jag vet att 9orna är fler än jag. Sen ska du uppfylla löftena också så bra du kan..

    Waiting waiting....

    SvaraRadera
  6. Som ung entusiast vill jag ju som vanligt vara överallt och tycka saker, men som du själv vet betyder de i mitt fall bara att jag aldrig är där jag ska vara!

    Några huvudpunkter har jag. Nummer ett är egentligen skärgårdsutveckling. Där kan vi definiera hur vi vill, någon kanske till och med kan få det till att hela åland är skärgård och det är helt okej! Ögruppen Åland har en fantastisk potential och ett utmärkt geografiskt läge för att bedriva turismnäring av många olika slag. Jag vill jobba för att det ska bli lättare att vara egenföretagare (mindre byråkrati) och att Åland börjar marknadsföra sig mera som "åland året runt" istället för som det är nu då högsäsongen är 6 veckor och sedan ingenting.
    Skärgården framförallt har en enorm potential på många sätt och jag vill jobba med att utveckla skärgårdstrafiken, och gärna vara med och ta beslut om hur det ska vara (jag har facit!).

    Grundskolan på Åland tycker jag på riktigt att är bra men om vi vill att Åland ska vara ett magiskt ställe för turister så borde vi utbilda ungdomarna tidigt till turistföretagare. Dvs. satsa om möjligt mera på språkundervisning, samt få mera inslag av entrepranörskap och dessutom lägga in en EQ timme i veckan för att jobba med social kompetens. Allt från skitsnack till att man ska reflektera över sig själv. Social kompetens är dessutom någonting man alltid har nytta av i livet!

    Alltså den här kommentaren skulle kunna bli jättelång men jag tror jag tänker börja avrunda här. Vi får ta det över en kaffe istället?

    Att jobba med effektivisering av egentligen allting måste även det prioriteras. T.ex. ÅHS (byråkrati, byråkrati, byråkrati...)
    Jag ska avsluta med en liten historia. Det var två möss som ramlade ner i en hink med grädde. Den ena musen gav genast upp och drunknade i hinken, medans den andra musen kämpade och sparkade och gav aldrig upp. När han hade sparkat tillräckligt länge så hade grädden blivit smör, då kunde han enkelt klättra ur hinken!

    Jag är den andra musen, den som aldrig ger upp. Jag tror på Åland och ålänningarna(jo, även du! Alla som bor på ålänningar passar in har rätt att kalla sig ålänning!). Vi kan mycket mera än vi tror!

    Nej, det är ingen skillnad på dig och 9orna! Allihopa vill vi samma sak - bo på världens mest fantastiska välfärdssamhället. Jag vill tänka "min" politik 360 grader, jag försöker ha ett helhetsperspektiv hela tiden. Och gällande er (Ni och niorna) så är ni generellt sett lika viktiga för samhället bägge grupper.

    Tyvärr orkar jag inte läsa igenom mitt svar nu så du får helt enkelt ha överseende med alla stavfel och vad som nog kan tänkas finnas i texten.

    Godnatt

    SvaraRadera
  7. God natt!

    Du har onekligen gått i J.Göbbels propagandaskola:-)

    Skriv nytt inlägg så kommer jag och sågar det!

    Okej?!

    SvaraRadera