torsdag, januari 20, 2011

Grundskoleutbildning

En av samhällets absolut viktigaste saker att sköta om. Det som alla människor som lever i vårt samhälle (och andra samhällen också) har rätt till är två saker. Extremt bra utbildning, och extremt bra hälso- och sjukvård.

Idag tänker jag diskutera lite kring grundskoleutbildning. På Åland måste man säga att grundskolorna håller hög klass, något som vi kan vara mycket nöjda med. Men finns det faktiskt något som inte kan bli bättre?

Jag anser att skolans viktigaste uppgift är att:
1) lära elever ta reda på fakta, (uppslagsverk, datorer...)
2) lära elever förstå fakta, (varför, hur, var osv..)
3) lära elever använda fakta. (redovisningar, använda det i tal och skrift)

Just i punkt tre tror jag att det vore fördelaktigt att få in mera EQ i undervisningen. EQ! Vad är EQ? Mer eller mindre kan man säga att det är frågan om social kompetens, och när i livet är det INTE fördelaktigt med social kompetens? Jag kan inte komma på, kan ni?

Hur få in EQ i grundskolan? Det finns flera vägar, t.ex. genom andra ämnen i skolan som svenskaundervisningen eller egentligen var som helst. Annars skulle man till och med kunna ha en egen EQ timme i veckan - där man skulle diskutera mycket. Lära sig prata och argumentera och få ägna lite tid åt att reflektera över sig själv. På vissa håll i amerika finns det skolor som har schemalagt "small talk". Varför skulle inte vi kunna ha det här?

Jag anser att man borde lägga större vikt på EQ och social kompetens i skolorna. Empati, hänsyn, argumentation, respekt...

Kent Eriksson

2 kommentarer:

  1. Visst för tusans..

    EQ kallar du det.. Det var nån föreläsare för nåt år sedan som hade en bokstavskombination jag saligen glömt som symboliserade en helhet som strävade till respekt och samverkan bland elever och personal... Det skulle vara så jättesvårt att anpassa tiden i skolan till detta så hon förespråkade enskilda tider för det hela.

    Nu har vi även fått ett nytt ämne i skolan som kallas hälsokunskap. Inget illa om det. Sakerna som tas upp inom det ämnet är i korthet sådant som tidigare gått under såväl idrott, biologi, kemi, religion, HK och något till säkert.

    Vad skulle ingå i EQ? Är det inte kanske bäst ändå att integrera EQ i allt vi gör i skolan? Att komma fram och slänga ut ideér om "ett nytt skolämne" låter säkert bra. Men sen då detta "nya ämne" ska praktiseras uppstår alltid samma frågeställningar: Vad ska bort i stället och hur pusslar man ihop innehållet i de ämnen som nu ska bidra med stoff till EQ?

    Det viktigaste i den åländska skolmodellen är enligt min mening att närma sig den finländska skolans faktabetoning och disciplin, på samma gång som man plockar de bästa bitarna ur den svenska skolans, mycket EQ betonade "hitta dig själv och var en trevlig prick" mentalitet. På så sätt kan Åland bli riktigt bra.

    EQ är bra, men inget nytt! Det gäller att betona bokstavskombinationens innebörd i läraryrkets prioriteringar. Det är ju egentligen bara fråga om ett sätt att jobba VA?

    Du kanske minns nåt sådant från någon av de lektioner du faktiskt närvarade vid under din grundskoletid?! EQ var ju din stora styrka redan då och alltid fanns det något organ man kunde vara aktivt i på arbetstid inte sant?! men det gäller att överleva, klara sig och hävda sig! Så förstår jag EQ...

    SvaraRadera
  2. MEN NU FÅR DU VÄL SKRIVA NÅT I ALLA FALL... OM DU VILL GE EN BILD AV ATT DU KOMMER ATT VARA VÄLJARNA TILL NÅN NYTTA ALLS ALLTSÅ...

    SvaraRadera