torsdag, mars 17, 2011

Ansvar fullt ut

I tid och otid hör vi våra förtroendeinvalda berätta för oss att de tar ansvar fullt ut. Jag skulle verkligen vilja veta vad man menar när man just använder det uttrycket. Efter att igår suttit och diskuterat med en vän om just detta uttryck och med tanke på vad som händer världen runt tände jag liksom till.

Det börjar bli dags för människor att ta ställning till hur vi vill ha det. Jag vill under hela min livstid kunna andas frisk luft. Jag vill också under min livstid att alla andra ska kunna andas frisk luft. Framförallt önskar jag att allas våra efterkommor också ska ha möjlighet att kunna leva ett liv med frisk luft. Man ska inte behöva leva med en mask framför ansiktet, då har vi ställt till det för oss.

Det är dags att vi alla börjar ta ansvar för oss själva och för varandra. Vi kan börja med t.ex. elförbrukning. Måste man verkligen förbruka så mycket el som vi gör, är det "livsnödvändigt"? All el kommer någonstans ifrån och i takt med hur allting från teknik osv. utvecklas måste nya elkällor tillverkas. Där har vi sett en hel del kärnkraftverk uppstått och tankarna flyger genast iväg till Japan. En sak är i alla fall säkert, vi kan inte förutspå hur naturen reagerar, ska vi då riskera att man utsätts för det som har hänt i Japan? Vi vet heller inte ännu hur detta kan komma att påverka oss i förlängningen. Ska vi verkligen sätta våra liv i pant för att kunna använda alla dessa elektriska vidunder? Är det värt det?

Här har Åland någonting att satsa på, vindkraftverk. Tänk er ett landskap, som Åland, vara helt självförsörjande när det gäller elen, och dessutom på det sättet att vi plockar upp naturens egen kraft för att ge oss det. Varför inte? Varför inte satsa på hållbar utveckling? Varför inte visa världen att det går?

Min uppmaning till alla är: använd inte mera elektricitet än du verkligen behöver, ha inte en massa tekniksaker exempelvis stereon, TV:n och dylikt på standbyläge, dra ur stöpseln eller skaffa någon annan lösning så att det inte förbrukar el i onödan.

Vi måste göra något nu innan det är försent. Vi vill väl alla ge en värdig framtid åt våra efterkommor? Det är dags att vi börjar prioritera och se vad som egentligen är viktigt i livet. Det är dags att vi börjar ta ansvar, ansvar fullt ut!

1 kommentar: